Zadanie

Feedback

Venuj tejto šifre ešte prosím pár minút a zanechaj nám na ňu spätnú väzbu. Aj vďaka nej vieme, čo bolo super a čo sa nám až tak nevydarilo a v budúcnosti šifry v Suši zlepšovať.

Google Form

Pri pohľade na šifru nám do očí udrú jej rozmanité farby, ale zároveň veľmi stereotypné tvary – šesťuholníky tvoriace šesťuholník vo vnútri šesťuholníka (žeby preto bľabot diabla? :D ).

Jednotlivé obrázky sú pritom farebne jednoliate, až na obrázok úplne vľavo, ktorého výplň tvorí šachovnica. Ku každému obrázku zároveň patrí pozadie konkrétnej farby, pričom ich dvojica nie je veľmi esteticky zladená – zajvne teda musia mať obidve farby nejaký iný dôvod, prečo sú presne také, aké sú.

Zamerajme sa preto najskôr na farby. Akú informáciu môže ukrývať farba? Farby zvyknú mať názvy, ale pri pohľade na niekoľko veľmi podobných a predsa rozdielnych odtieňov zelenej vľavo dole, môžeme túto myšlienku zavrhnúť. Ako inak môžeme farby reprezentovať? Existuje na to niekoľko zápisov, napríklad RGB, tie máme aj na stranách šesťuholní… šesťuholníky nám napovedajú správny zápis – je to Hex kódovanie!

Dobre, ale čo ďalej? Skúsme si farby preložiť. Obrázok si zo stránky stiahneme, a keďže je vektorový, otvoríme ho v nejakom rozumnom editore, ako je napríklad Inkscape (väčšina prehliadačov totiž farby pri zobrazovaní komprimuje tak, že nezodpovedajú skutočným farbám obrázku).

Skúsime zistiť farbu obrázku bagety vľavo hore: 0b0c1e, pozadie: ed1c1a. Hmm, to vyzerá ako slová obočie a edícia. A zároveň obočie máme nakreslené na obrázku pod bagetou. Ten obrázok má zase farbu 02d0ba (ozdoba) a pozadie 200c1d (zoocid). Aj ozdoba sa nachádza tesne vedľa, zjavne teda každý obrázok ukazuje svojou farbou na tvar iného obrázka.

Keď si skúsime určiť všetky farby popredia a zreťazíme ich, zistíme, že bageta bola naozaj prvý obrázok. Tiež vidíme, že nadväzujúce obrázky susedia, a reťaz končí obrázkom so vzorom šachovnice – cieľom. Ku každému si napíšme aj farbu pozadia:

  • 0b0c1e, ed1c1a (obočie, edícia)
  • 02d0ba, 200c1d (ozdoba, zoocid)
  • ba0bab, 50ba5e (baobab, sobáše)
  • 70ba60, 12b1ca (tobago, izbica)
  • 6e0de7, 157e2e (geodet, isteže)
  • 5ed1e7, 01127e (sedieť, olížte)
  • a10ba1, e1e61a (alobal, egia)
  • 57e7ec, d1ece2 (štetec, diecéz)
  • 7151c1, b10c1d (tisíci, biocid)
  • 0be517, 11ecba (obesiť, liečba)
  • 57eb10, ad1c1a (steblo, adícia)
  • d1e5e1, 05ad17 (diesel, osadiť)
  • ace7a7, 5ca571 (acetát, sčasti)
  • 50b07a, 7ade70 (sobota, tadeto)
  • ba1ada, 21e710 (balada, zletlo)
  • 1a51ca, 11571e (lasica, lístie)
  • 57eb07, 1eda2e (štebot, ledaže)
  • 070c17, 11e7a7 (otočiť, lietať)
  • cieľový vzor, f05fa7 (fosfát)

Kľúč k písmenám z čísel teda vyzeral takto: 0 = O, 1 = I / L, 2 = Z, 5 = S, 6 = G, 7 = T

Dobre, takže máme cestičku cez všetky obrázky, na ktorú sme použili farby popredia, ale nie farby pozadia. Okrem toho tu máme veľký šesťuholník, ktorý je oproti ostatným otočený o 60°, a má tri rohy farebné a tri čierne. Ale je to naozaj tak? Keď sa na farby rohov pozrieme poriadne, zistíme, že zprava hore po smere hodinových ročičiek majú kódy f00000, 0f0000, 00f000, 000f00, 0000f0, 00000f. Teda vždy ukazujú na jednu pozíciu, napríklad jedno „písmeno“ z tých šesťpísmenových slov, ktoré sme dostali z názvov farieb.

Keď sa pozrieme na cestičku, ktorú sme predtým vytvorili spojením farieb popredia a obrázkov, vždy sa v nej posúvame práve o jedno políčko v smere jedného z rohov veľkého šesťuholníka. Skúsme teda písmenko dané touto pozíciou zobrať z farieb pozadia v obrázkoch. No dobre, ale z ktorého obrázka, toho odkiaľ ideme alebo toho kam? Prekvapivo zistíme, že na tom nezáleží – obidva obrázky majú toto písmeno spoločné.

Tieto spoločné písmená sú v predošlom zozname zvýraznené. Keď ich prečítame v poradí, ako ideme po ceste (čiže v poradí zoznamu) dostaneme hádanku cobieleciciatotela, „čo biele cicia to teľa“ – riešením je MLIEKO.

Feedback

Venuj tejto šifre ešte prosím pár minút a zanechaj nám na ňu spätnú väzbu. Aj vďaka nej vieme, čo bolo super a čo sa nám až tak nevydarilo a v budúcnosti šifry v Suši zlepšovať.

Google Form

Diskusia

Tu môžte voľne diskutovať o riešení, deliť sa o svoje kusy kódu a podobne.

Pre pridávanie komentárov sa musíš prihlásiť.